torsdag 25 juni 2009

Det luktar gott om hemmafixarens bak


Ni vet att jag för en tid sedan reflekterade lite om ordstävet "Det finns inget dåligt väder..."

På samma sätt vill jag nu hävda "Det finns inget väder som är för bra för att ändra planerna på att stanna inne och baka".

För idag - på årets varmaste dag? - fick jag äntligen ron att ta på mig farfars gamla förekläde (med monogram), mjöla bakbordet och slå till en härlig deg.

Finns det egentligen något härlöigare än att sakta forma en deg man skapat själv, med händerna? Och efter det bre Becel på en tjock och varm skiva Kavring. Mmm...det vattnas redan i munnen...oj, nu dreglade jag visst i degen. Äh, det gör väl inget. Alla eventuella baciller dör väl ändå i AGA-ugnen? Eller?


Här kommer ett gammalt Brnnö-recept



Och så här gör du:
Receptet ger 2 limpor1. Sätt ugnen på 180 grader.2. Smörj två avlånga brödformar (1,5 liters formar). Strö vetemjöl eller ströbröd på kanterna så att kavringen inte fastnar.3. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör ner filmjölk och sirap, blanda snabbt till en tjock smet. Rör med en slev eller försiktigt med en visp. Smeten blir lös och påminner om en sockerkakssmet. Tänk på att inte vispa smeten för hårt eller köra den för länge i degblandaren då den blir seg. 4. Häll upp smeten i formarna. Fyll upp till ¾ av formen för att få höga och fina kavringar. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 60 minuter.

1 kommentar: