onsdag 3 juni 2009

Kork


Kork är ett skönt material tycker jag. I nio år får barken på korkeken växa och sedan kan man skörda. Korkbarken växer ut och så kan man skörda igen efter nio år. Så där håller det på. År efter år, decennium efter decennium.

Fredrik på Järn & beslagsavdelningen visade mig ett nytt skåphandtag i kork förra veckan. Egentligen tycker jag att de gamla beslagen på köksskåpen är vackrast men nu går jag runt med korkbeslaget i fickan och funderar. Ibland tar jag fram det och känner på den varma ytan och tänker på eken som barken kommer från.

3 kommentarer:

  1. du verkar korkad tycker jag, hahahah..

    SvaraRadera
  2. Köksrenovering3 juni 2009 kl. 14:40

    Går inte korkhandtaget sönder?

    SvaraRadera
  3. Det beror väl på hur klumpig man är. Monterar man ordentligt och vårdar sina handtag är det inga problem. Men, som sagt, jag gillar ju mina gamla träbeslag också så det är inte säkert att jag byter.

    SvaraRadera